امام دوازدهم |
بايد بين اخبار و نشانه هاي ظهور و اخبار "ملاحم و فتن" تفاوت گذاشت. بين اين دو معمولا خلط مي شود. ملاحم و فتن يعني پيشگويي اتفاقات و جنگ ها و درگيري هاي آينده. ائمه(ع) بعضي از حوادثي كه در آينده اتفاق مي افتد را گزارش كرده اند و گاهي تصريح كرده اند كه فلان نشانه از حوادث ظهور است يا در مقام ذكر واقعه اي كه اتفاق مي افتد يك پيوندي با ظهور حضرت داده اند. به گزارش خبرگزاري اهلبيت(ع) ـ ابنا ـ ظهور منجي موعود يك اعتقاد عمومي در تمامي اديان است. كتاب هاي مقدس آسماني، چه آنها كه بخشي يا تمام آنها وجود دارد و چه آنها كه منقولاتي از آنان در كتاب هاي ديگر آمده است، بشارت داده اند كه جهان در سيطره ظلم و فساد نمي ماند؛ بلكه جماعت صالحان به امامت "رهبر موعود" عدل و داد را در گيتي حاكم خواهند كرد. ريشه دار بودن اعتقاد به مهدي و منجي، موجب آماده بودن مردم اعصار گوناگون براي پذيرش و تبعيت وي شده و مي شود. از همين رو، اين مفهوم موجب سوءاستفاده فريبكاران و شياداني شده است كه در طول تاريخ با ادعاهاي دروغين، خود را مهدي يا از ياران او معرفي كردند تا از رهگذر عقيده پاك مردم به نيات آلوده خويش دست يابند. اتفاقاً بسياري از اين مدعيان، در نقشه خود موفق شده و به مقصود خود رسيده اند؛ چه مدعيان كوچكي كه اهداف مالي و رمالي داشته اند، و چه مدعيان بزرگي كه توانستند با اين ادعا حكومت هاي عريض و طويل يا مذاهب منحرف ديرپا و گسترده اي براي خويش دست و پا كنند. در واكنش به اينگونه اقدامات، خبرگزاري اهلبيت(ع) ـ ابنا ـ در پايان هر هفته سلسله مطالبي متقن و مستدل در باب مهدويت ــ با عنوان "در انتظار منجي" ــ توليد و منتشر خواهد كرد؛ تا هم عرض ارادتي باشد به محضر امام زمان حضرت حجة بن الحسن المهدي(عج) و هم گامي باشد براي روشنگري درباره مسأله مهدويت در عصر هجوم غبارها و فتنه ها. با توجه به سوءاستفاده گروه هاي تكفيري از مفاهيم آخر الزماني در برهه اخير، دومين گفتگوي سلسله مطالب در انتظار منجي را در زمينه علائم حتمي ظهور انجام داده ايم. ميهمان اين هفته خوانندگان ابنا « «حجت الاسلام و المسلمين نصرت الله آيتي» عضو هيئت علمي مؤسسه آينده روشن (پژوهشكده مهدويت) است. ادامه مطلب
موضوع: امام زمان شناسي
اشاره مستقيم به امام زمان در آيات قرآنآيا آياتي در قرآن هست كه اشاره مستقيم به امام زمان(عج) دارد؟براي مشخص شدن پاسخ، نياز به بيان مقدمه اي است . از دو دسته آيات قرآن، مي توان براي وجود حضرت ولي عصر (عج) و ظهور آن حضرت استفاده نمود: البته بايد دانست كه قرآن به صورت كلي سخن مي گويد و براي تشريح و تفسير آن بايد به سراغ آگاهان از حقايق قرآني ـ معصومين (ع) ـ رفت كه «الراسخون في العلم» (آل عمران۷) هستند. به عبارت ديگر، وظيفه و مسئوليت روشنگري و بيان مقصود آيات قرآن به حجت هاي الهي واگذار شده است. (حديث ثقلين، مستدرك حاكم، ج ۳ ، ص ۱۴۸، طبع داردالمعرفه، بيروت)
ادامه مطلب
موضوع: امام زمان شناسي
روش شناسي و گونه شناسي مصادر تاريخ الحجه بحارالانوار - بخش دوم و پاياني نتايج بررسي و ارزيابي «تاريخ الحجه» نشان داد كه علامه در روش شناسي خود از فهم متن و فهم مقصود بهره جسته و ژرف انديشانه به چينش و تحليل روايات مهدويت پرداخته است.
توجه به بلاغت
وَ ذَلَّ مُلُوكُ الْأَرْضِ مِنْ آلِ هَاشِمٍ صَبِيٌّ مِنَ الصِّبْيَانِ لَا رَأْيَ عِنْدَهُ فَثَمَّ يَقُومُ الْقَائِمُ الْحَقُّ مِنْكُمْ سَمِيُّ نَبِيِّ اللَّهِ نَفْسِي فِدَاؤُهُ
تشكيل خانواده حديث ادامه مطلب
موضوع: امام زمان شناسي
منظور از شناخت واقعي امام زمان در حديث «هر كس امام زمانش را نشناسد و بميرد به مرگ جاهليت مرده است» چيست؟
شناخت واقعي داراي ويژگىهايي است كه عبارت است از اينكه: اولاً، از منابع معتبر و موثق و مستند اخذ شود. ثانياً، گستره اش شامل آموزه هاى اعتقادى، اخلاقى و عبادى گردد. ثالثاً، از آنجا كه امام الگوى عملى براى انسانها است، به ابعاد فكرى، عملى و روحى امام نيز ناظر باشد. اما اين شناخت از سه راه - كه مكمل يكديگرند - حاصل مى شود: يكم. مطالعه تاريخ زندگانى آنان؛ مطالعه سرگذشت و سيره آنان؛ خصوصاً در باب فضايل، مناقب و خصوصيات آنان - از قبيل: شجاعت، مردانگى، ايثار، تواضع، صبر، فرزانگى و... - انسان را متوجه مقام والاى آن بزرگواران مىكند و جذبه و كشش خاصى نسبت به آن فرزانگان در روح انسان، حاكم مىشود. دوم. مطالعه و تفكّر در سخنان ايشان؛ اسلام تفكر را موجب بصيرت (الحياه، ج ۱، ص ۸، ح۳)، دعوت كننده به عمل نيك (همان، ح ۹)، پديد آورنده نور (همان، ص ۴۹، ح ۱۸)، نشانه حيات و زنده بودن قلب بصير مىداند(همان، ص ۴۸، ح ۵). مطالعه و تفكّر در آثار فكرى امامان، هر چند كار مشكلى به نظر مىرسد؛ ولى بسيار سودمند است. اين امر علاوه بر آن كه باعث شناخت شخصيت آن بزرگواران و ايجاد محبت آنان در دل مىشود؛ سرمايه بزرگى براى روح بشر به شمار مىرود. همان طور كه فراگيرى فصول يك كتاب، بايد با تحقيق و دقت كامل و رجوع به استاد و... قرين باشد؛ مطالعه و انديشه و تفكر در آثار ائمه(ع) نيز، بايد با استفاده از استادان فن و مراجعه به كتابهايى كه در شرح سخنان آنان به رشته تحرير درآمده، همراه باشد. سوم. شناخت خدا: اگر ما خداوند و صفات و اسماى او را به طور حقيقى بشناسيم، مىتوانيم انسانهاى كامل راستين (امامان) را نيز بشناسيم؛ زيرا آنان آينه تمامنماى صفات جمال و جلال حضرت حقاند و در تسميه به اسماى الهى، از تمامى موجودات عالم امكان برترند. بر اين اساس، با شناخت خدا و صفات او، مىتوانيم به اوصاف و ويژگىهاى امامان نيز واقف گرديم. شايد دعايى كه سفارش شده در زمان غيبت بعد از نماز زياد خوانده شود، ناظر به همين حقيقت باشد: «اللهم عرفنى نفسك فانك ان لم تعرفنى نفسك لم اعرف رسولك اللهم عرفنى رسولك فانك ان لم تعرفنى رسولك لم اعرف حجتك اللهم عرفنى حجتك فانك ان لم تعرفنى حجتك ضللت عن دينى؛ خداوندا! خود را به من بشناسان كه اگر خود را به من نشناسانى پيغمبر را نمىشناسم؛ خدايا! پيغمبرت را به من بشناسان كه اگر به پيامبر معرفت پيدا نكنم، نمىتوانم امامم را بشناسم؛ خدايا! حجت و امامت را به من بشناسان كه اگر امام را نشناسم، در دين خود گمراهم» (مفاتيحالجنان، دعا در غيبت امام زمان(عج)). اى مشير ما تو اندر خير و شر از اشارتهاست دلمان بىخبر (مثنوى، دفتر ۶، ابيات ۲۸۸۸ - ۲۸۹۸) ادامه مطلب
موضوع: امام زمان شناسي
چكيده مقدمه ادامه مطلب
موضوع: امام زمان شناسي
پيامبر اعظم صلوات الله عليه و آله فرمودند هنگامي كه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ظهور كند همه طبقات امت من چنان در رفاه زندگي نمايند كه قبل از وي هيچ بّر و فاجري بدان نرسيده باشند.
پيامبر اكرم حضرت محمد صلي الله عليه و آله فرمودند: مهدي از ميان امت من برخاسته شود مدت سلطنت او هفت يا هشت يا نه سال ميباشد، همه طبقات امت من در زمان ظهور او چنان در رفاه زندگي نمايند كه قبل از وي هيچ بّر و فاجري بدان نرسيده باشند، آسمان باران رحمت خود را بر آنان ميبارد و زمين از روئيدنيهاي خود چيزي فرو گذار نميكند. متن حديث: يكون من امتي المهدي ان قصر عمره فسبع سنين و الافثمان و الافتسع يتنعم امتي في زمانه نعيما لم يتنعموا مثله قطّ البر و الفاجر يرسل السماء عليهم مدراراً و الا تدخر الارض شيئاً من نباتها. "كشف الغمه - كتاب اربعين حديث في المهدي، حديث ۱"
منبع مطلب: باشگاه خبرنگاران جوان
ادامه مطلب
موضوع: امام زمان شناسي
زندگي نامه امام زمانبا سلام خدمت دوستان. در اين پشت سعي داريم زندگي نامه امام زمان (عج) به شكل كامل براي شما عزيزان بيان كنيم.
سال تولد حضرت مهدي (عج)امام زمان (عج)، امام دوازدهم و آخرين امام شيعيان در ۱۵ ماه شعبان ۲۵۵ ه.ق، علي رغم مراقبت هاي ويژه مأموران حكومت عباسي، در خانه امام عسكري عليه السلام چشم به جهان گشودند. تولد مخفيانه آن حضرت بي شباهت به تولد حضرت موسي عليه السلام و حضرت ابراهيم خليل عليه السلام نيست.
كنيه و نام امام زمان (عج)نام: محمد بن الحسن كنيه: ابوالقاسم امام زمان حضرت مهدي (عج) هم نام و هم كنيه حضرت پيامبر اكرم(ص) است. در روايات آمده است كه شايسته نيست آن حضرت را با نام و كنيه، اسم ببرند تا آن گاه كه خداوند به ظهورش زمين را مزيّن و دولتش را ظاهر گرداند.
القاب امام زمان (عج)مهدى, خاتم, منتظر, حجت, صاحب الامر, صاحب الزمان, قائم, خلف صالح, بقيّه اللّه, منتقم, وارث, موعود, خاتم الاوصياء, داعي, باسط, تمام, غائب, مأمول, ناطق, نور آل محمد(ص) شيعيان در دوران غيبت صغرى ايشان را «ناحيه مقدسه» لقب داده بودند. در برخى منابع بيش از ۱۸۰ لقب براى امام زمان(ع) بيان شده است. ادامه مطلب
موضوع: امام زمان شناسي
امام زمان (عج) امام دوازدهم شيعيان مي باشد امام زمان (عج) يگانه فرزند امام عسكري عليه السلام يازدهمين امام شيعيان است. امام مهدي(عج) در سحرگاه نيمه شعبان ۲۵۵ ق در سامرّا چشم به جهان گشود و پس از پنج سال زندگي تحت سرپرستي پدر، و مادر بزرگوارشان نرجس خاتون، در سال ۲۶۰ ق به دنبال شهادت حضرت عسكري عليه السلام ـ همچون حضرت عيسي عليه السلام و حضرت يحيي عليه السلام كه در سنين كودكي عهده دار نبوّت شده بودند ـ در پنج سالگي منصب امامت شيعيان را عهده دار شدند. آن بزرگوار پس از سپري شدن دوران غيبت با تشكيل حكومت عدل جهاني احكام الهي را در سرتاسر زمين حاكميت خواهد بخشيد.
زندگينامه امام زمان (عج): نقش: امام دوازدهم شيعه نام: محمد بن حسن كنيه: ابوالقاسم، احمد و ... زادروز: نيمهٔ شعبان سال ۲۵۵ يا ۲۵۶ هـ.ق زادگاه: سامرا پدر: حسن عسكري مادر: نرجس خاتون يا صيقل لقب ها: حجت، مهدي، قائم، بقيةالله، حجةالله، صاحبالزمان، المنتظَر، غائب، صاحبالأمر، ولي عصر، منصور، منتقم و ... پدر امام زمان (عج)، امام حسن عسگري مي باشد
امام زمان (عج) كيست؟ محمد بن الحسن العسكري معروف به حجت بن الحسن، بنابر اعتقاد شيعيان دوازدهامامي دوازدهمين و آخرين امام و همان مهدي موعود است. امام زمان فرزند حسن بن علي عسكري (امام يازدهم شيعيان) و همچون پيامبر اسلام نامش محمد و كنيهاش ابوالقاسم است. «امام زمان»، «صاحب الزمان»، «ولي عصر»، «قائم آل محمد» و «مهدي موعود» از القاب مشهور اوست.
پس از درگذشت حسن عسكري (امام يازدهم شيعيان) در سال ۲۶۰ هجري و سن ۲۸ سالگي، از آنجا كه حسن عسگري برخلاف ساير امامان شيعه —كه در زمان حياتشان جانشين بعدي را تعيين كرده بودند— بطور علني جانشيني براي خود برجاي نگذاشته بود، بحران فكري و اعتقادي بزرگي در ميان پيروان امام شيعه بوجود آمد. در اين دوران كه به «سالهاي حيرت» موسوم است، شيعيان به فرقههاي متعددي منشعب شدند. عدهاي از شيعيان اعتقاد داشتند كه از حسن عسكري فرزندي باقي نماندهاست يا اين فرزند در گذشتهاست؛ بسياري از شيعيان امامت جعفر برادر حسن عسكري را پذيرفتند و گروههايي نيز متوجه فرزندان و نوادگان امامان نهم و دهم شيعه شدند. اما اصحابي از حسن عسكري چنين گفتند كه «وي پسري داشته كه جانشيني مشروع براي امامت است». طبق گفتهٔ عثمان بن سعيد، نايب و وصي حسن عسكري، اين پسر مخفي نگاه داشته شده بود، چرا كه ترس آن ميرفت كه توسط دولت دستگير شود و به قتل برسد. ديدگاه اين گروه كه در ابتدا ديدگاه اقليت شيعه بود، بهمرور به ديدگاه تمامي شيعيان امامي تبديل شد كه شيعيان دوازده امامي فعلي هستند.
در باور كنوني شيعه دوازده امامي، حجت بن حسن در نيمهٔ شعبان سال ۲۵۵ يا ۲۵۶ ه.ق. در سامرا به دنيا آمد؛ او در پنج سالگي و پس از وفات پدرش به امامت رسيد. پس از وفات حسن عسكري، مهدي تنها از طريق چهار سفير يا نائب با شيعيان تماس ميگرفت. البته بررسيهاي تاريخي نشان ميدهد كه از آغاز تعداد وكلا محدود به چهار تن نبوده و اصطلاح نيابتِ خاص در قرنهاي چهارم و پنجم هجري توسط علماي شيعه مانند شيخ توسي و براي تبيين غيبت صغري ايجاد شدهاست. پس از يك دوره هفتاد ساله (موسوم به غيبت صغري) و با مرگ علي بن محمد سمري، چهارمين نائب امام دوازدهم شيعه، بار ديگر حيرت شيعيان را فراگرفت. آنها در نهايت در سده پنجم به تبييني عقلي در كلام شيعه از غيبت امام دست يافتند. به باور شيعيان، پس از دوران سفرا، شيعيان با مهدي در ارتباط نيستند و اين دوران را اصطلاحاً غيبت كبري مينامند. پس از پايان دورهٔ غيبت، وي با عنوان مهدي قيام خواهد كرد و او كسي خواهد بود كه از طريق وي حق و عدالت بار ديگر به پيروزي خواهد رسيد. اعتقاد به امام غائب، بركات متعددي براي شيعيان تحت آزار و ستم داشت. از آنجا كه امام غائب پتانسيل تهديد كمتري نسبت به يك امام حاضر داشت تنشها با حاكمان سني مذهب كاهش يافت. اعتقاد به ظهور امام غائب باعث شد كه انتظار بتواند جايگزين چالش مستمر نظام سياسي حاكم شود. امام غائب باعث عامل وحدت شيعياني شد كه پيش از آن، هر گروه، دور يكي از امامان حاضر گرد ميآمدند و دچار انشقاق شده بودند. به علاوه اعتقاد به ظهور امام غايب (به عنوان مهدي)، شيعيان را در تحمل شرايط دشوار ياري نموده و به آنها اميد آيندهاي سرشار از دادگري داده است. ادامه مطلب
موضوع: امام زمان شناسي
عدم شناخت امام زمان (عليهالسّلام) هم پاي شرك و جاهليت، و تكذيب او هم رديف كفر و بي ايماني شمرده شده است و به يقين شناخت امام عصر (عليهالسّلام) كه كليد همه معارف وحي است، با يادگيري نامها و القاب و تاريخ ولادت و غيبت او حاصل نميشود، بلكه بايد در نامهها و حكمتها و فرامين و آرمانهاي آن حضرت تدبر كرد.
شناخت امام عصر كليد همه معارف وحي:امام زمان (عليهالسّلام) و ويژگيهاي او را، دوباره بايد شناخت. چرا در دعاي شريفه ميخوانيم: «... اَللّهُمَّ عَرِّفْني حُجِّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ ديني». «خدايا حجّت خويش را به من بشناسان، كه اگر حجّت خود را به من نشناساني، از دينم گمراه خواهم شد». آيا غير از اين است كه جز با شناخت امام، راه هدايت را نميتوان شناخت و جز با معرفت او، به معرفت ديني نميتوان دست يافت؟ ادامه مطلب
موضوع: امام زمان شناسي
[ ۱ ]
|
|
[قالب وبلاگ : بیگ سایت] [Weblog Themes By : bigsite.ir] |