امام دوازدهم


امام دوازدهم


وظيفه كلي ما در عصر غيبت نسبت به امام زمان عليه السلام چيست؟

 

امام زمان عليه السلام در بخشي از نامه اي كه به شيخ مفيد ارسال داشته اند نوشته اند: «فليعمل كلّ امرء منكم بما يقرب به من محبّتنا و يتجنّب ما يدنيه من كراهتنا و سخطنا»

 «پس هريك از شما بايد كاري كند كه وي را به محبت و دوستي ما نزديك سازد و از آنچه خوشايند ما نيست و باعث خشم و كراهت ما مي شود دوري كند.»

 

روشن است كه محبت اهل بيت عليهم السلام جنبه شخصي و فردي ندارد بلكه به ملاك خدايي است. زيرا هر گاه اهل بيت عليهم السلام مشاهده كنند كه شيعيان و منتسبان به آنان كارهايي را انجام مي دهند كه مورد رضايت الهي است و نيز از كارهايي كه سخط و غضب خداوند است اجتناب مي كنند خوشحال شده و به آنان مي بالند.

 

در نتيجه بر ما است كه اگر دنبال جلب محبت آقا امام زمان عليه السلام و دوري از غضب آن حضرت هستيم كاري نكنيم كه از ايشان دور شده و از عناياتش محروم گرديم و از طرف ديگر سعي ما بر اين باشد كه اعمال و رفتاري را انجام هيم كه هر چه بيشتر ما را به ايشان نزديك گرداند.
 
منبع مطلب: پورتال انهار

ادامه مطلب
[ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۰۹:۴۳ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

مرحوم سيدمحمدتقي موسوي متوفي 1348 هـ ق در كتاب شريف "مكيال المكارم" به هشتاد مورد از وظايف منتظران اشاره فرموده اند.

ما بطور اختصار به برخي از آنها اشاره مي كنيم.

 

1 ـ دعا براي امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف و خود تا به معرفت حضرتش نائل شويم. ائمه هدي عليهم السلام نيز همواره بر اين مهم تكيه داشته اند.

امام صادق(عليه السلام) دعايي به "زراره" تعليم كرده و مي فرمايند : «... اگر زمان غيبت را درك كردي چنين دعا كن: اللهم عرفني نفسك فإنك إن لم تعرفني نفسك لم أعرف نبيك. اللهم عرفني رسولك فإنك إن لم تعرفني رسولك لم أعرف حجتك. اللهم عرفني حجتك فإنك إن لم تعرفني حجتك ضللت عن ديني»(منتخب الاثر ـ آيت الله صافي گلپايگاني حديث 1 ص 501 ـ به نقل از غيبت نعماني، كافي، كمال الدين) همچنين دعاهاي ديگري كه در كتب ادعيه و ..........

زيارات بدان اشاره شده، خصوصا دعاي معروف «اللهم كن لوليك الحجه ابن الحسن ... » كه بحمدالله در بين جامعه شيعه بسيار معروف و مشهور است.

2 ـ شناخت صفات و سيره امام عليه السلام: بديهي است كه يك عاشق دلباخته امام و يك منتظر حقيقي بايد بداند كه محبوبش از چه صفاتي برخوردار بوده، و چه سيره و روشي را در زندگي و ساير شئونات آن دارد.

در اين راستا، مطالعه آيات و روايات فراواني كه در ارتباط با وجود مقدس حضرت بقيه الله الاعظم عجل الله تعالي فرجه الشريف بيان شده، بسيار سودمند است.

3 ـ رعايت ادب در همه موارد: امامي كه واجب الاطاعه و حجت خدا بر تمامي اهل زمين است، نامش محترم و يادش بسيار گرامي است. او پيشواي همه و چشم بيناي خدا در بين مخلوقات اوست. روزي اهل زمين به يمن وجود اوست و هر كس كه به مرتبه اي از مراتب كمال مي رسد از پرتو عنايات حضرت حق است كه از مسير امامت به ما رسيده است.

4 ـ عشق و علاقه نسبت به حضرت: مرحوم سيدعبدالكريم كفاش، هفته اي يك مرتبه به محضر آن حضرت مشرف مي شد. او در ري در جوار حضرت عبدالعظيم حسني مي زيست. در يكي از تشرفاتش، حضرت از او مي پرسند: سيدعبدالكريم! اگر ما را نبيني چه خواهد شد؟ پاسخ مي دهد: آقا حتما مي ميرم. حضرت در پاسخ فرمودند: «اگر چنين نبودي ما را نمي ديدي» (مشعل هدايت ج 2 ص 129 ـ مبحث امكان تشرف ـ از استاد حاج شيخ حسين گنجي)

5 ـ علاقه مند كردن ديگران به امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف: طبيعي است كه هر كس به چيزي علاقمند باشد درصدد تبليغ و ترويج آن برآمده و آنرا به ديگران معرفي خواهد كرد، چه رسد به اينكه وجود مقدس خاتم الاوصيا عجل الله تعالي فرجه الشريف باشد.


ادامه مطلب
[ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۶:۱۰:۴۷ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

زندگي نامه امام زمان

با سلام خدمت دوستان. در اين پشت سعي داريم زندگي نامه امام زمان (عج) به شكل كامل براي شما عزيزان بيان كنيم.

 

سال تولد حضرت مهدي (عج)

امام زمان (عج)، امام دوازدهم و آخرين امام شيعيان در ۱۵ ماه شعبان ۲۵۵ ه.ق، علي رغم مراقبت هاي ويژه مأموران حكومت عباسي، در خانه امام عسكري عليه السلام چشم به جهان گشودند. تولد مخفيانه آن حضرت بي شباهت به تولد حضرت موسي عليه السلام و حضرت ابراهيم خليل عليه السلام نيست.

 

كنيه و نام امام زمان (عج)

نام: محمد بن الحسن

كنيه: ابوالقاسم

امام زمان حضرت مهدي (عج) هم نام و هم كنيه حضرت پيامبر اكرم(ص) است. در روايات آمده است كه شايسته نيست آن حضرت را با نام و كنيه، اسم ببرند تا آن گاه كه خداوند به ظهورش زمين را مزيّن و دولتش را ظاهر گرداند.

 

القاب امام زمان (عج)

مهدى, خاتم, منتظر, حجت, صاحب الامر, صاحب الزمان, قائم, خلف صالح, بقيّه اللّه, منتقم, وارث, موعود, خاتم الاوصياء, داعي, باسط, تمام, غائب, مأمول, ناطق, نور آل محمد(ص)

شيعيان در دوران غيبت صغرى ايشان را «ناحيه مقدسه» لقب داده بودند. در برخى منابع بيش از ۱۸۰ لقب براى امام زمان(ع) بيان شده است.


ادامه مطلب
[ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۰۵:۵۳ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

نفع بردن از من در زمان غيبتم مانند نفع بردن از خورشيد هنگام پنهان شدنش در پشت ابرهاست و همانا من ايمني بخش اهل زمين هستم ، همچنانكه ستارگان ايمني بخش اهل آسمانند .



(بحار الأنوار ، ج 53، ص 181.)
تصرف كردن در مال ديگري بدون اجازه صاحبش جايز نيست .

(وسائل الشيعة ، ج 17، ص 309.)
من ذخيره خدا در روي زمين و انتقام گيرنده از دشمنان او هستم .

(تفسير نور الثقلين ، ج 2 ، ص 392.)
ملعون است ، ملعون است كسي كه نماز مغربش را به تأخير بيندازد ، تا زماني كه ستارگان آسمان پديدار شوند .

(بحار الأنوار ، ج 52، ص 15.)
هيچ چيز مانند نماز بيني شيطان را به خاك نمي مالد ، پس نماز بگزار و بيني شيطان را به خاك بمال .

(بحار الأنوار ، ج 53، ص 182.)
ملعون است ، ملعون است ، كسي كه نماز صبحش را به تأخير بيندارد ، تا زماني كه ستارگان آسمان محو شوند .

(بحار الأنوار ، ج 52، ص 16.)
هر يك از پدرانم بيعت يكي از طاغوتهاي زمان به گردنشان بود ، ولي من در حالي قيام خواهم كرد كه بيعت هيچ طاغوتي به گردنم نباشد .

(بحار الأنوار ، ج 53، ص 181.)
من آخرين جانشين پيامبر هستم ، و به وسيله من است كه خداوند بال را از خاندان و شيعيانم دور مي سازد.

(بحار الأنوار ، ج 52، ص 30.)
هر كس در اجراي اوامر خداوند كوشا باشد ، خدا نيز وي را در دستيابي به حاجتش ياري مي كند .

(بحار الأنوار ، ج 51، ص 331.)
سنت تخلف ناپذير خداوند بر اين است كه حق را به فرجام برساند و باطل را . نابود كند ، و او بر آنچه بيان نمودم گواه است .


ادامه مطلب
[ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۱۵:۱۷ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

روز نيمه شعبان  سالروز تولد امام دوازدهم شيعيان است. در برخي روايات، شب نيمه شعبان پس از شب قدر برترين شب‎ها دانسته شده است. گروهي از شيعيان در اين شب به شب زنده‌داري و اعمال مذهبي مشغول مي‎شوند. برخي از اهل سنت و طريقت‎هاي تصوف نيز به فضيلت اين شب معتقدند. همزمان با  سالروز تولد امام دوازدهم شيعيان چهل حديث درباره امام زمان(عج) در اينجا بخوانيد.

 

١ـ «پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم»:
المَهدِي طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ.
مهدي(ع) طاووس اهل بهشت است. (الشِّهاب‌ في‌الحِكَمِ و الآداب، ص ١٦)

 

٢ـ «پيامبر گرامي اسلام (صلي‌الله عليه و آله و سلم)»:
افضلُ اَعمالٍ اُمّتي اِنتظارُ الفَرَج.
افضل اعمال امت من انتظار فَرَج و ظهور امام زمان عليه‌السلام است. (الشِّهاب في‌الحِكَم و الآداب، ص ١٦)

 

٣ـ «حضرت مهدي(عج)»:
اَكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِيل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم.
براي تعجيل در ظهور من زياد دعا كنيد كه خود فَرَج و نجات شما است. (كمال‌الدين، ج ٢، ص ٤٨٥)

 

٤ـ «مولي اميرالمؤمنين(عليه‌السلام)»:
اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَيأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار (فرج و ظهور صاحب‌الزمان عليه‌السلام) باشيد و يأس و نااميدي از رحمت خدا به خود راه مدهيد. (بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)

 

٥ـ «امام جعفرصادق (عليه‌السلام)»:
مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ في فُسطاطِه.
هر كس از شما كه در حال انتظار ظهور حضرت مهدي(عليه‌السلام) از دنيا برود همچون كسي است كه در خيمه و معيت آن حضرت در حال جهاد به سر مي‌برد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)

 

٦ـ «پيامبرگرامي اسلام (صلي‌الله عليه و آله و سلم)»:
مَن اَنكَرَ القائِمَ مِن وُلدي أَثناءَ غَيبَتِهِ ماتَ ميتَةً جاهِليةً.
كسي كه قائم(مهدي) را كه از فرزندان من است در دوران غيبتش مُنكِر شود، بر حالت جاهليت قبل از اسلام از دنيا خواهد رفت. (منتخب‌الاثر، ص ٢٢٩)

 

٧ـ «امام جعفرصادق (عليه‌السلام)»:
لَو لَمْ يبْقَ منَ الدُّنيا اِلاَّ يومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ اليومَ حَتّي يخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَيت.
اگر از عمر دنيا تنها يك روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولاني مي‌كند تا قائم ما اهل بيت(عليه‌السلام) ظهور يابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)


ادامه مطلب
[ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۲۰:۰۲ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

امام زمان (عج) امام دوازدهم شيعيان مي باشد

امام زمان (عج) يگانه فرزند امام عسكري عليه السلام يازدهمين امام شيعيان است. امام مهدي(عج) در سحرگاه نيمه شعبان ۲۵۵ ق در سامرّا چشم به جهان گشود و پس از پنج سال زندگي تحت سرپرستي پدر، و مادر بزرگوارشان نرجس خاتون، در سال ۲۶۰ ق به دنبال شهادت حضرت عسكري عليه السلام ـ همچون حضرت عيسي عليه السلام و حضرت يحيي عليه السلام كه در سنين كودكي عهده دار نبوّت شده بودند ـ در پنج سالگي منصب امامت شيعيان را عهده دار شدند. آن بزرگوار پس از سپري شدن دوران غيبت با تشكيل حكومت عدل جهاني احكام الهي را در سرتاسر زمين حاكميت خواهد بخشيد.

 

زندگينامه امام زمان (عج):

نقش: امام دوازدهم شيعه

نام: محمد بن حسن

كنيه: ابوالقاسم، احمد و ...

زادروز: نيمهٔ شعبان سال ۲۵۵ يا ۲۵۶ هـ.ق

زادگاه:  سامرا

پدر:  حسن عسكري

مادر: نرجس خاتون يا صيقل

لقب ها:  حجت، مهدي، قائم، بقيةالله، حجةالله، صاحب‌الزمان، المنتظَر، غائب، صاحب‌الأمر، ولي عصر، منصور، منتقم و ...

پدر امام زمان (عج)، امام حسن عسگري مي باشد

 

امام زمان (عج) كيست؟

محمد بن الحسن العسكري معروف به حجت بن الحسن، بنابر اعتقاد شيعيان دوازده‌امامي دوازدهمين و آخرين امام و همان مهدي موعود است. امام زمان فرزند حسن بن علي عسكري (امام يازدهم شيعيان) و همچون پيامبر اسلام نامش محمد و كنيه‌اش ابوالقاسم است. «امام زمان»، «صاحب الزمان»، «ولي عصر»، «قائم آل محمد» و «مهدي موعود» از القاب مشهور اوست.

 

پس از درگذشت حسن عسكري (امام يازدهم شيعيان) در سال ۲۶۰ هجري و سن ۲۸ سالگي، از آنجا كه حسن عسگري برخلاف ساير امامان شيعه —كه در زمان حياتشان جانشين بعدي را تعيين كرده بودند— بطور علني جانشيني براي خود برجاي نگذاشته بود، بحران فكري و اعتقادي بزرگي در ميان پيروان امام شيعه بوجود آمد. در اين دوران كه به «سال‌هاي حيرت» موسوم است، شيعيان به فرقه‌هاي متعددي منشعب شدند. عده‌اي از شيعيان اعتقاد داشتند كه از حسن عسكري فرزندي باقي نمانده‌است يا اين فرزند در گذشته‌است؛ بسياري از شيعيان امامت جعفر برادر حسن عسكري را پذيرفتند و گروه‌هايي نيز متوجه فرزندان و نوادگان امامان نهم و دهم شيعه شدند. اما اصحابي از حسن عسكري چنين گفتند كه «وي پسري داشته كه جانشيني مشروع براي امامت است». طبق گفتهٔ عثمان بن سعيد، نايب و وصي حسن عسكري، اين پسر مخفي نگاه داشته شده بود، چرا كه ترس آن مي‌رفت كه توسط دولت دستگير شود و به قتل برسد. ديدگاه اين گروه كه در ابتدا ديدگاه اقليت شيعه بود، به‌مرور به ديدگاه تمامي شيعيان امامي تبديل شد كه شيعيان دوازده امامي فعلي هستند.

 

در باور كنوني شيعه دوازده امامي، حجت بن حسن در نيمهٔ شعبان سال ۲۵۵ يا ۲۵۶ ه.ق. در سامرا به دنيا آمد؛ او در پنج سالگي و پس از وفات پدرش به امامت رسيد. پس از وفات حسن عسكري، مهدي تنها از طريق چهار سفير يا نائب با شيعيان تماس مي‌گرفت. البته بررسي‌هاي تاريخي نشان مي‌دهد كه از آغاز تعداد وكلا محدود به چهار تن نبوده و اصطلاح نيابتِ خاص در قرن‌هاي چهارم و پنجم هجري توسط علماي شيعه مانند شيخ توسي و براي تبيين غيبت صغري ايجاد شده‌است. پس از يك دوره هفتاد ساله (موسوم به غيبت صغري) و با مرگ علي بن محمد سمري، چهارمين نائب امام دوازدهم شيعه، بار ديگر حيرت شيعيان را فراگرفت. آن‌ها در نهايت در سده پنجم به تبييني عقلي در كلام شيعه از غيبت امام دست يافتند. به باور شيعيان، پس از دوران سفرا، شيعيان با مهدي در ارتباط نيستند و اين دوران را اصطلاحاً غيبت كبري مي‌نامند. پس از پايان دورهٔ غيبت، وي با عنوان مهدي قيام خواهد كرد و او كسي خواهد بود كه از طريق وي حق و عدالت بار ديگر به پيروزي خواهد رسيد.

اعتقاد به امام غائب، بركات متعددي براي شيعيان تحت آزار و ستم داشت. از آنجا كه امام غائب پتانسيل تهديد كمتري نسبت به يك امام حاضر داشت تنش‌ها با حاكمان سني مذهب كاهش يافت. اعتقاد به ظهور امام غائب باعث شد كه انتظار بتواند جايگزين چالش مستمر نظام سياسي حاكم شود. امام غائب باعث عامل وحدت شيعياني شد كه پيش از آن، هر گروه، دور يكي از امامان حاضر گرد مي‌آمدند و دچار انشقاق شده بودند. به علاوه اعتقاد به ظهور امام غايب (به عنوان مهدي)، شيعيان را در تحمل شرايط دشوار ياري نموده و به آن‌ها اميد آينده‌اي سرشار از دادگري داده است.


ادامه مطلب
[ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۲۱:۵۶ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

يك محقق و پژوهشگر مركز تخصصي مهدويت گفت: معرفت، اطاعت، محبت و حمايت از امام عصر (عج) مهمترين وظايف شيعيان در روزگار غيبت است.

حجت‌الاسلام والمسلمين عرفان در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ با اشاره به نهم ربيع‌الاول روز به امامت رسيدن امام زمان (عج) با بيان اينكه «اين ايام در تاريخ شيعه اهميت خاصي دارد» اظهار كرد: تاريخ امامت ائمه قبل از حضرت مهدي (عج) به 250 سال منحصر مي‌شود، ولي امامت زمان (عج) اكنون بيش از هزار و اندي سال است كه ادامه دارد. ما كه در اين دوران زندگي مي‌كنيم بايد به اين روز اهميت خاصي بدهيم چرا كه روز تجديد بيعت با امام عصر و روز شكرگزاري امامت و ولايت حضرت بقية الله (عج) است.

وي در ادامه با اشاره به مهمترين وظيفه شيعيان در روزگار غيبت كبرا و بيان اين‌كه «بايد وظايف شيعيان را در دوران غيبت براي آن‌ها تبيين كنيم» گفت: مهمترين وظيفه شيعيان در زمان غيبت شامل چهار اصل مهم است كه همه اين‌ اصل‌ها بر يكديگر تاثير مي‌گذارند. اين چهار اصل مهم عبارتند از كسب معرفت، محبت، اطاعت و حمايت از امام عصر (عج).

اين كارشناس مركز مهدويت تصريح كرد: معرفت به معناي شناخت حقيقي و واقعي آن تفسير مي‌شود. نه اينكه ما به صورت ظاهري و شناسنامه‌اي بگوييم امام زمان (عج) را مي‌شناسيم. پيامبر اكرم (ص) فرموده‌اند كه كسي كه بميرد و امام زمان (عج) خود را نشناسد مرگش مرگ جاهلي است. اين بحث از اين رو حائز اهميت است كه شناخت امام بايد يك شناخت واقعي و حقيقي باشد. شناختي هم سنخ شناخت‌هاي دنيايي ما نباشد بلكه بايد پا را از دنيا فراتر بگذاريم تا امام عصر خود را بشناسيم.

عرفان يادآور شد:‌ معرفت نسبت به امام عصر يعني اينكه زندگي ما مبتني بر رضايت امام زمان (عج) باشد. در طول تاريخ بوده‌اند كساني كه مي‌گفتند امام زمان خود را مي‌شناسند ولي اين شناخت آن‌ها كاملا ظاهري بوده است. اكنون قوي‌ترين مطالعات پيرامون تشيع در دانشكده‌هاي اسلام شناسي دنيا انجام مي‌شود و يكي از قوي‌ترين مقالات پيرامون حضرت مهدي (عج) توسط يك يهودي در اسرائيل نوشته شده است. اين شناخت افراد ظاهري است و به درد نمي‌خورد. شناختي مهم است كه سبك زندگي ما را عوض كند و زندگي ما مبتني بر رضايت امام عصر (عج) باشد.

وي ادامه داد: وظيفه بعدي ما در دوران غيبت اطاعت است يعني بدون چون و چرا مطيع سخنان قرآن و اسلام باشيم. ما اگر مي‌گوييم بايد نسبت به اهل بيت (ع) محبت داشته باشيم و محبت ما معيار سنجش است اين محبت بايد واقعي باشد و از تعلقات دنيا دوري كنيم. در محبت واقعي به اهل بيت (ع) توقعات كمي از دنيا داريم و در قلب خود حب دنيا و تعلقات دنيوي مثل فرزند، مال، مدرك و شهرت را كنار مي‌گذاريم. محب واقعي امام زمان (ع) كسي است كه مي‌داند دنيا بد نيست بلكه دنيا در مقابل عشق حضرت كم است و منتظر واقعي دنيا را كم مي‌بيند نه بد. منتظر واقعي امام عصر (عج) توقعات خود را كم مي‌كند.

اين محقق و پژوهشگر مركز مهدويت تاكيد كرد: چهارمين وظيفه ما حمايت از امام عصر (عج) است اين حمايت در مراسم‌هايي همچون پياده روي اربعين و يا شركت در جشن‌هاي نهم ربيع،‌ نيمه شعبان و ساير جشن‌ها نمايان مي‌شود. با كمال تاسف برخي از جريان‌هاي انحرافي مي‌خواهند اين روز مقدس و زيبا را در تقويم شيعه به بيراهه بكشانند و مي‌خواهند اين روز را تبديل به يك اختلاف ميان شيعيان و سني‌ها كنند و خاستگاه اين آسيب‌ها به عدم زمان‌شناختي افراد بر مي‌گردد كه آگاهي‌هاي لازم را در رابطه با اين مسأله ندارند و مي‌خواهند به نوعي در بين جوامع اسلامي اختلاف ايجاد كنند.

عرفان گفت: اين افراد زمانه را به خوبي درك نكرده‌اند و يكي از آسيب‌هاي جامعه كنوني ما ترويج اختلافات مذهبي از سوي برخي افراد است كه مي‌خواهند نهم ربيع را به مناسبت قتل خليفه خاص تبديل كنند و به نوعي سبب اختلاف و تفرقه افكني شوند. از اين اختلافات كسي جز رقباي ديني و دشمنان اسلام بهره‌اي نمي‌برد.

 

منبع مطلب: خبرگزاري ايسنا


ادامه مطلب
[ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۱۴:۴۶ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

وظيفه ما در زمان غيبت مانند وظيفه در زمان حضور امام معصوم (ع) است. گرچه آن حضرت از نظر ما غايب است، اما به ما اشراف و آگاهي دارد و بر اعمال و رفتار ما ناظر است. بنابراين، تمام وظايفي كه قرآن مجيد و پيامبر اكرم (ص) و ائمه معصومين (ع) براي يك فرد مسلمان تعيين و بيان فرموده اند در زمان غيبت نيز متوجه ما است كه همه اين وظايف را مي توان در يك جمله خلاصه كرد و گفت بزرگ ترين وظيفه شيعيان در عصر غيبت انتظار فرج و ظهور دولت جهاني حضرت مهدي (عج) است. اما با عنايت به اين كه انتظار فرج يك شعار نيست، بلكه يك فرهنگ است و مجموعه اي از وظايف و تكاليف است كه بايد عملي شود تا يك فرد، منتظر حقيقي مولا و امام خود باشد. ما در اين جا به طور خلاصه به بخشي از آنها اشاره مي كنيم:

 

1. معرفت و شناخت كامل دين يعني در بخش عقايد، اخلاق، احكام و وظايف، منتظر بايد تفكر اسلامى خويش را سامان داده و وضعيت روحى و ايمان درونى خود را تقويت كند.

2. مطالعه در جهت معرفت و شناخت هر چه بيشتر امام‏ زمان (عج).

3. پيروي كامل از قرآن و فرهنگ اهل بيت (ع) به عنوان نزديك ترين افراد به پيامبر اكرم (ص) و آگاه ترين افراد از حقايق دين.


ادامه مطلب
[ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۱۵:۴۰ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

عدم شناخت امام زمان (عليه‌السّلام) هم پاي شرك و جاهليت، و تكذيب او هم‌ رديف كفر و بي‌ ايماني شمرده شده است و به يقين شناخت امام عصر (عليه‌السّلام) كه كليد همه معارف وحي است، با يادگيري نام‌ها و القاب و تاريخ ولادت و غيبت او حاصل نمي‌شود، بلكه بايد در نامه‌ها و حكمت‌ها و فرامين و آرمان‌هاي آن حضرت تدبر كرد.

 

شناخت امام عصر كليد همه معارف وحي:

امام زمان (عليه‌السّلام) و ويژگي‌هاي او را، دوباره بايد شناخت.
امامت و نقش آن را ديگر باره با ديدي عميق‌تر و در گستره‌اي وسيع‌تر بايد بررسي كرد.
راستي چرا عدم شناخت امام زمان (عليه‌السّلام) هم پاي شرك و جاهليت، و تكذيب او هم‌ رديف كفر و بي‌ايماني شمرده شده است؟
رسول اكرم (صلي‌الله‌عليه‌و‌اله‌و‌سلم): «مَن ماتَ وَ هُوَ لايَعرِفُ اِمامَه، ماتَ ميتَهً جاهِليّهً؛ كسي كه بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است».
رسول اكرم (صلي‌الله‌عليه‌و‌اله‌و‌سلم): «مَن كَذّبَ بالمَهدِيّ كَفَرَ؛ كسي كه مهدي را تكذيب كند كافر است».

چرا در دعاي شريفه مي‌خوانيم:

«... اَللّهُمَّ عَرِّفْني حُجِّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ ديني».

«خدايا حجّت خويش را به من بشناسان، كه اگر حجّت خود را به من نشناساني، از دينم گمراه خواهم شد».

آيا غير از اين است كه جز با شناخت امام، راه هدايت را نمي‌توان شناخت و جز با معرفت او، به معرفت ديني نمي‌توان دست يافت؟
به يقين شناخت امام عصر (عليه‌السّلام) كه كليد همه معارف وحي است، با يادگيري نام‌ها و القاب و تاريخ ولادت و غيبت او حاصل نمي‌شود.
بايد در حكمت نام‌ها و نشان‌هاي او‌ انديشه كرد.
بايد در شگفتي‌هاي ولادت و حيات او تامل نمود.
بايد غيبت پر رمز و راز او را به بررسي نشست و عوامل و لوازم آن را با نگاهي مسئولانه جستجو كرد.
بايد در كلمات و فرمايشات امام (عليه‌السّلام) دقّت كرد.
بايد در نامه‌ها و فرامين او تدبّر نمود.
بايد آنچه را كه سبب خوشنودي و ناخشنودي او است، باز شناخت.
بايد اهداف و آرمان‌هاي او را فهميد.
اين‌ انديشه و تامل و بررسي و دقّت و تدبّر و فهم و شناخت، مقدّمه‌اي تعهّد آفرين براي اطاعتي تعبّدآميز از امام زمان (عليه‌السّلام) است؛ و چنين اطاعتي عين اطاعت از خدا و پيامبر (صلي‌الله‌عليه‌و‌اله‌و‌سلم) است كه غايت ايمان و اسلام به شمار مي‌آيد.


ادامه مطلب
[ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۵۸:۵۴ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ]
درباره وبلاگ

هر آنچه درباره امام دوازدهم، امام زمان موعودمان بايد بدانيم. اميدوارم خداوند توفيق همراهي با امام عصرمان را به همه ما عطا كند.
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
آمار وبلاگ
امروز : 14
دیروز : 26
افراد آنلاین : 1
همه : 1313