امام دوازدهم


حتما شما هم شب عيد از اين قنادي به آن خشكبار فروشي و از اين آجيل فروشي به آن يكي آجيل فروشي رفته‌ايد. طول و عرض بازار را زير پا گذاشته‌ايد. گاهي از خيابان هم كه رد شده‌ايد چشمتان به چندين بساط چي افتاده كه گوشه‌اي از خيابان بساط كرده‌اند و ادعاي فروش نصف قيمت آجيل را دارند. قيمت‌ها عجيب بالاست و كيفيت‌ها از زمين تا آسمان فرق مي‌كند. بازار تجريش را كه نگاه مي‌كني پسته‌هاي خوش رنگ و لعابش برق از چشمان رهگذران مي‌پراند.

در شب عيد از سوپر ماركت سر كوچه گرفته تا فلان فروشگاه زنجيره‌اي بزرگ چند شعبه‌اي و اصلا چرا راه دور برويم، حتي همين اصغر آقا ميوه فروش محل هم يك گوشه از مغازه‌اش را به آجيل اختصاص داده است. شور و شيرين، خام و بو داده، هندي و ژاپني، براق و خوش رنگ، فله‌اي و بسته‌بندي شده، همه و همه دست به دست هم داده‌اند كه شما نتوانيد از بين اين همه آجيل متنوع آن آجيل دهن پركن و باكيفيت را انتخاب كنيد و به خانه ببريد تا در ايام عيد از حرف و حديث‌هاي دختر عمه منيژه و زن عمو اشرف در امان بمانيد؛  اما نگران نباشيد. ما با متخصصان و كارشناسان زيادي صحبت كرديم تا بتوانيم طلايي‌ترين نكات خريد آجيل را جمع‌آوري كنيم و آن را در اختيار شما بگذاريم.

 

از كجا آجيل بخريم؟

متاسفانه ما هنگام خريد آجيل و خريد خشكبار دچار عادات بدي هستيم. مثلا اصرار داريم آجيل را به صورت فله‌اي خريد كنيم. اما در واقع بهتر است آجيل را از فروشگاه‌ها و سايت‌هاي معتبر بخريم. حالا كدام فروشگاه‌ها يا كدام سايت‌ها؟ مسلما آجيل فروشي‌هايي كه به طور تخصصي فقط به فروش آجيل و خشكبار مشغول هستند و كل سال هم همين كار را انجام مي دهند. دقيقا منظورمان اين است كه از اصغر آقا ميوه فروش محل آجيل نخريد. چرا؟ چون اگر آجيل خوبي به شما نداده باشد قابل پيگيري و شكايت نيست.

 

آجيل بسته‌بندي يا آجيل فله‌اي؟

آجيل بسته‌بندي با اينكه قابل تست‌ كردن نيست و مشخص نيست چه مزه‌اي دارد ولي نقاط قوت زيادي نسبت به آجيل فله‌اي دارد.

پروانه ساخت دارد. يعني قابل پيگيري است و از اينكه اين محصول را با كيفيت مي‌خريد خيالتان تخت است.

تاريخ انقضا دارد. تاريخ انقضا براي آجيل خيلي مهم است. به اين دليل كه آجيل به دليل خاصيت چربي كه دارد خيلي زود دوره مصرفش به اتمام مي‌رسد. آجيلي كه انقضاي آن گذشته باشد به گفته برخي از كارشناسان تغذيه مي‌تواند سرطان‌زا باشد.

پس بهتر است آجيل را به صورت بسته‌بندي خريداري كنيد.

 

مهم‌ترين نكات هنگام خريد آجيل:

حتما به اندازه بخريد: آجيل جزء تنقلاتي است كه خيلي زود منقضي مي‌شود. پس توصيه مي‌شود كم بخريد ولي تازه بخريد.

قبل از خريد تست كنيد: اگر همچنان با وجود اينكه اشاره كرديم كه آجيل بسته‌بندي بهتر از آجيل فله‌اي است، اصرار داريد آجيل فله‌اي بخريد ايرادي ندارد. فقط از فروشگاه معتبر بخريد و از فروشنده بخواهيد كه اجازه تست بدهد. موقع تست اگر متوجه شديد آجيل مزه ترش دارد به هيچ عنوان آن‌را نخريد.

 

راه‌هاي تشخيص آجيل خوب و باكيفيت از آجيل بي‌كيفيت:

ببينيد، بخوريد و لمس كنيد. براي خريد آجيل و به خصوص خريد آجيل مخلوط به اين موارد توجه كنيد. آجيل‌ها را با دقت نگاه كنيد. آجيل‌ها نبايد سوراخ شده باشند يا كپك زده باشند. وجود لكه‌هاي قهوه‌اي يا سياه نشانه ناسالم بودن آنهاست.

آجيل‌ها را با دستمال مرطوب لمس كنيد. متاسفانه گاها ديده شده براي اينكه آجيل جلوه بهتري پيدا كند از رنگ‌هاي غيرمجاز خوراكي استفاده شده است. اين رنگها به خصوص براي پسته و تخمه آفتابگردان به كار مي‌رود.

مشت نمونه خروار نيست. حواستان باشد اگر قرار است براي تست كيفيت آجيل‌ها آن‌ها را مزه كنيد به يك عدد كفايت نكنيد. در بهترين آجيل‌ها هم مقداري آجيل بي‌كيفيت هميشه يافت مي‌شود. آجيل‌هايي با طعم تند، خيلي شور و يا ترش گزينه‌هاي مناسبي نيستند. بو دادن آجيل‌هاي كهنه و اضافه كردن آبليمو و ساير ادويه‌ها باعث مي‌شود شما در تشخيص تازه يا كهنه بودن آجيل‌ها دچار اشتباه شويد. هر گونه بوي ترشيدگي، رطوبت و نم علامت هشداري براي شناخت آجيل‌هاي كهنه است.

يادتان باشد، از خريد آجيل از دست فروشان و دوره گردان خودداري كنيد. حداكثر زمان استفاده از آجيل 20 روز است. پس مثلا براي عيد نوروز، با احتساب 13 روز نوروز بهتر است نهايتا يك هفته قبل از عيد آجيل شب عيدتان را بخريد.

 

نكات مهم براي نگهداري آجيل:

آجيل و خشكبار معمولا در ماه مرداد و شهريور به عمل مي‌آيند. آن را خام نگه‌ مي‌دارند و اگر هوا گرم باشد براي نگهداري آن حتما به سردخانه نياز است. خشكبار خام را به تدريج بين عرضه‌كنندگان پخش مي‌كنند و آنها نيز آن را با توجه به ميزان فروش و استقبال مشتري كم‌كم بو‌ مي‌دهند و به فروش مي‌رسانند. اگرچه آجيل خام را مي‌شود تا يكي دو سال در شرايط سردخانه‌اي نگه‌داري كرد، اما آجيل بو داده را بهتر است ظرف چند هفته مصرف كنيد. گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزايش مي‌دهد و مي‌تواند باعث فاسد شدن آجيل شود. به همين دليل است كه شرايط نگه‌داري آجيل‌ها اهميت زيادي پيدا مي‌كند.

اگر آجيل شب عيد در فريزر نگهداري شود، به مدت يك سال ماندگاري دارد. مدت ماندگاري آجيل در يخچال نيز ۶ ماه است اما اگر در دماي اتاق قرار گيرد اين زمان به ۳ ماه كاهش پيدا مي‌كند.

لازم است آجيل‌ها را در ظرف‌هايي گذاشت كه غيرقابل نفوذ است زيرا مغزها به راحتي بوي مواد اطراف را به خود جذب مي‌كند. علاوه بر آن نور اضافه مي‌تواند به مغزها آسيب برساند. مغزها را بايد در مكان تاريك، خنك و خشك نگه‌داري كرد.

آجيل‌ها چربي دارند. حرارت و نور باعث آسيب‌زدن به چربي آجيل‌ها شده و در نتيجه باعث تغيير عطر و طعم آن‌ها مي‌شود. بنابراين براي اين خوراكي‌ها جاي مناسبي انتخاب كنيد تا حرارت و نور آفتاب و البته اكسيژن هوا باعث تغيير عطر و طعم آنها نشود. گرماي زياد باعث فاسد شدن سريع‌تر آن‌ها مي‌شود.

نگهداري آجيل و خشكبار در مكان‌هاي مرطوب، موجب كپك‌زدگي و قارچ زدگي آن‌ها مي‌شود كه هم موجب تغيير شكل ظاهري، بو و طعم نامطبوع مي‌شود و هم در اثر ترشح بعضي از سموم، عوارض مختلفي در مصرف كننده ايجاد مي‌كند.

اگر آجيل‌ نوروزي‌ يا آجيل شب چله‌تان زياد آمد و ‌خواستيد آن را براي استفاده‌‌هاي بعدي كنار بگذاريد، سعي كنيد آجيل را با پوست درون ظرف‌هاي دربسته قرار بدهيد. البته در اين حالت هم نمي‌توانيد آجيل را بيشتر از ۶ ماه داخل يخچال نگه‌داري كنيد. اما در همين شكل مي‌توانيد آن‌ها را براي ۱ سال و در فريزر منزل نگه‌داري كنيد. به خاطر داشته باشيد كه اگر آن‌ها را از پوست‌شان جدا كنيد، چيزي بيشتر از دو هفته تازه نمي‌مانند البته به شرطي كه آن‌ها را در يك محل خشك و خنك قرار داده باشيد.


ادامه مطلب
[ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۱۳:۱۱ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

اشاره مستقيم به امام زمان در آيات قرآن

آيا آياتي در قرآن هست كه اشاره مستقيم به امام زمان(عج) دارد؟

براي مشخص شدن پاسخ، نياز به بيان مقدمه اي است . از دو دسته آيات قرآن، مي توان براي وجود حضرت ولي عصر (عج) و ظهور آن حضرت استفاده نمود: البته بايد دانست كه قرآن به صورت كلي سخن مي گويد و براي تشريح و تفسير آن بايد به سراغ آگاهان از حقايق قرآني ـ معصومين (ع) ـ رفت كه «الراسخون في العلم» (آل عمران۷) هستند. به عبارت ديگر، وظيفه و مسئوليت روشنگري و بيان مقصود آيات قرآن به حجت هاي الهي واگذار شده است. (حديث ثقلين، مستدرك حاكم، ج ۳ ، ص ۱۴۸، طبع داردالمعرفه، بيروت)
از دو دسته آيات قرآن، مي توان براي وجود حضرت ولي عصر (عج) و ظهور آن حضرت استفاده نمود:


۱ ـ آياتي كه ضرورت وجود حجت الهي را در زمين بيان مي كنند.:
از نظر قرآن كريم، در طول تاريخ زندگي بشر، هيچ گاه زمين از حجت خدا خالي نبوده و خداوند براي هر امتي فردي مناسب را برگزيده تا انسان ها را در راه رسيدن به كمال مطلوب رهنمون باشند؛ چنان كه خداوند سبحان فرمود: «إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ ۖ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» (به درستي كه تو بيم دهنده اي و براي هر جامعه راهنمايي هست. رعد/۷)
پس همواره يك بيم دهنده و هدايتگر در جوامع انساني حضور دارد كه از جانب خدا برگزيده شده است. امام صادق(ع) در تفسير آيه ياد شده فرمود: «در هر زماني امامي از خاندان ما وجود دارد كه مردم را به آنچه رسول الله آورده (دين اسلام) هدايت مي كند». («و في كل زمان امام منا يهديهم الي ما جاء به رسول الله (ص) » (مجلسي، بحارالانوار، ج ۲۳ ، ص ۵)
از مجموع اين آيه و روايت، ضرورت وجود حجت الهي به عنوان هدايت گر در هر عصر، به خوبي فهميده مي شود.
دليل ديگر بر ضرورت وجود امام معصوم در جامعه اين است كه قرآن مبين و مفسر لازم دارد و به جز امام معصوم كسي به تمام معاني و خصوصيات آيات قرآن از محكمات و متشابهات آگاه نيست. پس به حكم عقل قطعي پس از رسول، امام معصوم لازم است. (بانوي اصفهاني، سيده نصرت امين ، مخزن العرفان در تفسيرقران، ج ۳، ص ۳۹، توضيح آيه ي ۴۴ ،نحل)
امامان معصوم (ع) مايه آرامش و امنيت هستي و واسطه فيض الهي اند و نعمات و بركات خداوند متعال به واسطه آنها و به يمن حضورشان به انسان ها داده مي شود، كه اگر لحظه اي بركت وجودشان نباشد، زمين اهلش را فرو مي برد. ( در بحارالانوار، به مقوله اي لزوم وجود هميشگي رهبر آسماني بر مي خوريم. (مجلسي بحارالانوار، ج ۲۳ ، ص ۵۶))
اما اين كه مصداق اين امام معصوم كيست و چه هويتي دارد،‌روايات فراواني وارد شده كه بيان مي دارند اين فرد امام مهدي فرزند امام حسن عسكري (ع) است و … . ( ر.ك: صافي، لطف الله، منتخب الاثر؛ طبرسي نوري، ميرزا حسين، النجم الثاقب؛ مجلسي بحارالانوار)


۲ ـ آياتي كه بشارت به حكومت صالحان و مومنان بر روي زمين مي دهد:
بر اساس ده ها آيه از قرآن كريم موضوع ظهور حضرت مهدي (عج) قابل استناد است. تمركز غالب اين آيات بر بشارت به بندگان صالح و مستضعف براي بازستادن حق خود و رسيدن به قدرت و ايجاد يك حكومت واحد جهاني مبتني بر حق و عدل و غلبه اسلام بر تمامي مكاتب و اديان است. قرآن كريم از يك سو بيان مي كند اين بشارت در بعضي كتب آسماني ديگر هم آمده است: «و همانا در زبور بعد از ذكر (تورات) نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته من به ارث خواهند برد». («وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» ، انبياء /۱۵۰)
از سوي ديگر اين بشارت را به اراده خداوند استناد مي دهد: «و خواستيم بر مستضعفان روي زمين منت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان گردانيم»(قصص/۵) اين آيات بشارت به ظهور مي دهند كه در تفسير آنها روايات زيادي وجود دارد.
در آيه اي ديگر خداوند حكومت و جانشيني مومنان و صالحان را به عنوان «وعده ي الهي» بر بندگان با ايمان خود بيان مي كند و امنيت و آرامش را مژده مي دهد: «خداوند به كساني از شما كه ايمان آورده و كارهاي شايسته كرده اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در اين زمين جانشين (خود) قرار دهد و آن ديني را كه بر ايشان پسنديده است، به سودشان مستقر كند و بيمشان را به امنيت مبدل گرداند تا مرا عبادت كنند و … ». (نور ۵۵)
روايات معصومان (ع) اين آيه را بر حضرت حجت ولي عصر‌ (عج) و اصحاب او منطبق نموده اند. (رك: فرزي، محمدعلي، اميد سبز، ص ۳۴)
آيات متعددي در شان امام مهدي (عج) هست كه امامان معصوم (ع) تفسير، تاويل و تطبيق اين آيات را بر وجود مقدس امام زمان (عج) و حكومت جهاني ان عدالت گستر بيان نموده اند . در زمينه ظهور و قيام آن حضرت و جامعه آرمانى مهدوى، مى‏توان توصيفات و اشارات زير را از قرآن به دست آورد :
۱٫ غلبه نهايى حقّ بر باطل و شكست جبهه كفر و فساد و نفاق(۱۲) ؛
۲٫ جانشينى و خلافت مستضعفان بر روى زمين و حاكميت صالحان و نيكان(۱۳) ؛
۳٫ گسترش و فراگيرى دين حقّ در برهه‏اى خاص از زمان(۱۴) ؛
۴٫ از آن روز موعود، تحت عناوين ايام اللّه(۱۵)، وقت معلوم(۱۶)، روز نصرت و پيروزى(۱۷) و طلوع فجر و سلامتى(۱۸) و… ياد شده است ؛
۵٫ در آياتى از آن حضرت با نام‏هاى نعمت باطنى(۱۹)، بقيه اللّه(۲۰)، كلمه باقيه(۲۱)، اولى الامر(۲۲) ؛ مهتدون(۲۳) (مهدى) ؛ اقامه كننده نماز(۲۴)، مضطرّ(۲۵)، جنب اللَّه(۲۶)، حزب اللَّه(۲۷)، فجر(۲۸)، «نهار اذا تجلى»(۲۹) و… نام برده است.
۶٫ خداوند، [با مهدى موعود]، نور خود را كامل مى‏كند(۳۰) ؛
۷٫ در آن عصر، زمين بعد از مرگش، زنده مى‏شود(۳۱) ؛
۸٫ او منصور از جانب خدا و انتقام گيرنده از دشمنان است(۳۲) ؛
۹٫ زمين، به نور پروردگار، روشن خواهد شد(۳۳) ؛
۱۰٫ در روز پيروزى، ايمان آوردن كافران، سودى به حالشان نخواهد داشت(۳۴) ؛
۱۱٫ هر چه در روى زمين است، تسليم و مطاع او خواهند شد(۳۵) ؛
۱۲٫ حضرت مهدى «يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ» است(۳۶) ؛
۱۳٫ او تأمين كننده امنيت و آرامش در روى زمين است(۳۷).


ادامه مطلب
[ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۴۸:۵۹ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

روش شناسي و گونه شناسي مصادر تاريخ الحجه بحارالانوار - بخش دوم و پاياني

نتايج بررسي و ارزيابي «تاريخ الحجه» نشان داد كه علامه در روش شناسي خود از فهم متن و فهم مقصود بهره جسته و ژرف انديشانه به چينش و تحليل روايات مهدويت پرداخته است.

 

توجه به بلاغت
علامه علاوه بر معناي لغوي بر اين آگاه است كه براي رسيدن به فهم هر متن بايد اصول و قواعد زبان آن متن را كشف كرد و به آن اشراف داشت. وي در شرح احاديث بعد از معناي لغت در مواضع متعدد به قواعد صرفي و نحوي دقت دارد؛ از جمله علامه به ارجاع ضميرها كه بر معنا تاثير مي گذارد، دقت داشته  و بيان مي كند كه مرجع ضمير به چه كسي برمي گردد (مجلسي، 1403، ج 51: 326)، و يا به قواعد عربي مانند استفهام انكاري توجه دارد كه اين بر درك معنا خيلي مؤثر است. براي نمونه مي‌بينيم: شخصي خدمت امام صادق (ع) مي رسد و مي پرسد: شما صاحب ما هستيد؟ حضرت مي‌فرمايد: من صاحب شما هستم؟ آن‌گاه پشت بازوى مباركش را گرفت و فرمود: من پيرمردى سالخورده ام صاحب شما جوانى نورس است. علامه ذيل اين روايت چنين بيان مي كند: «من صاحب شما هستم» استفهام انكارى است (يعنى صاحب الامر نيستم) (همان: 280)؛ يا در روايت هاي ديگر علامه حتي نقش كلمات مانند حال را بيان مي كند (همان: 91).
روايات ائمه از فصاحت و بلاغت سرشار و به همه گونه زيبايي‌هاي لفظي و معنوي آراسته است، گونه هايي چون استعاره و كنايه… همه از موارد صنايع ادبي است (مسعودي، 1384: 101). علامه به اين صنايع هم عنايت داشته است. براي نمونه در روايت آمده است: «… الْفَرَجَ مِنْ تَحْتِ أَقْدَامِكُمْ…»علامه بيان مي كنند كه انتظار فرج از زير قدم كنايه از نزديكي فرج و آساني حصول آن است؛ يعني در آن زمان ها در عين اين‌كه بايد در انتظار فرج به سر ببريد، از آمدن آن حضرت هم مأيوس نباشيد (مجلسي،1403، ج 51: 159). در نمونه هاي ديگر منظور از «اختلاف سنين» قحطي و خشكسالي است، يا اين‌كه كنايه از حوادثي است كه در آن سال ها پديد مي‌آيد (مجلسي، 1403: 112) و يا در روايتي واژه «بنو مرداس» به كار رفته است. علامه بيان مي كند اين كنايه از «بني عباس» است؛ زيرا مردي در ميان صحابه بود كه او را «عباس بن مرداس» مي گفتند (مجلسي،1421، ج21: 447).


بهره مندي تاريخي از متون ادبي (استفاده از شعر)
در برخورد با مطالعه تاريخي ما با متن مواجه هستيم. در متن مهم اين است كه بتوان از آن متن استفاده تاريخي كرد و لازم نيست الزاما خود آن متن يك متن تاريخي باشد؛ مثلا حتي از اين شعر حافظ «عشقت رسد به فرياد تا خود بسان حافظ قرآن ز بر بخواني در چهارده روايت» مي توان فهميد كه در زمان او قرائت‌هاي مختلف رواج داشته است (پاكتچي، 1391: 25). همچنين علامه اشعاري را از ديوان امام علي (ع) ذكر كرده  كه خود بر تاريخ دلالت دارد و گوياي به قدرت رسيدن حضرت مهدي (عج) و به عدل حكومت كردن وي مي‌باشد (مجلسي،1403، ج 51: 132): أَقُولُ فِي دِيوَانِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ الْمَنْسُوبِ إِلَيْهِ :
بُنَيَّ إِذَا مَا جَاشَتِ التُّرْكُ فَانْتَظِرْ
وَلَايَهَ مَهْدِيٍّ يَقُومُ فَيَعْدِلُ

وَ ذَلَّ مُلُوكُ الْأَرْضِ مِنْ آلِ هَاشِمٍ
وَ بُويِعَ مِنْهُمْ مَنْ يَلَذُّ وَ يَهْزَلُ

صَبِيٌّ مِنَ الصِّبْيَانِ لَا رَأْيَ عِنْدَهُ
وَ لَا عِنْدَهُ جِدٌّ وَ لَا هُوَ يَعْقِلُ

فَثَمَّ يَقُومُ الْقَائِمُ الْحَقُّ مِنْكُمْ
وَ بِالْحَقِّ يَأْتِيكُمْ وَ بِالْحَقِّ يَعْمَلُ

سَمِيُّ نَبِيِّ اللَّهِ نَفْسِي فِدَاؤُهُ
فَلَا تَخْذُلُوهُ يَا بَنِيَّ وَ عَجِّلُوا

 

تشكيل خانواده حديث
احاديثي كه هم مضمون و مرتبط هستند و وجه اشتراك اصلي آن‌ها نظر داشتن به يك موضوع محوري است؛ مي‌توانند با هم تشكيل يك خانواده حديث دهند. از اين طريق مي‌توان معناي سخن معصوم را دريافت. علامه مجلسي هم در فهم احاديث از احاديث ديگر ياري گرفته كه اين همان خانواده حديث است. براي نمونه علامه روايتي كه مادر حضرت مهدي (عج) را «فرزند كنيزي سياه» معرفي كرده است با روايات وارد در اين موضوع مخالف مي‌داند (مجلسي، 1421، ج21: 162). موارد بسياري در بررسي مدت غيبت صغرا (مجلسي، 1403: 367) تاريخ ولادت (همان: 4) است كه علامه با قراردادن روايت‌هاي مختلف كنار هم به نتيجه رسيده  است.


ادامه مطلب
[ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۶:۱۱:۰۸ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

منظور از شناخت واقعي امام زمان در حديث «هر كس امام زمانش را نشناسد و بميرد به مرگ جاهليت مرده است» چيست؟

 

شناخت واقعي داراي ويژگى‌هايي است كه عبارت است از اينكه: اولاً، از منابع معتبر و موثق و مستند اخذ شود. ثانياً، گستره ‌اش شامل آموزه‌ هاى اعتقادى، اخلاقى و عبادى گردد. ثالثاً، از آن‌جا كه امام الگوى عملى براى انسان‌ها است، به ابعاد فكرى، عملى و روحى امام نيز ناظر باشد.

اما اين شناخت از سه راه - كه مكمل يكديگرند - حاصل مى ‌شود:
 

يكم. مطالعه تاريخ زندگانى آنان؛

مطالعه سرگذشت و سيره آنان؛ خصوصاً در باب فضايل، مناقب و خصوصيات آنان - از قبيل: شجاعت، مردانگى، ايثار، تواضع، صبر، فرزانگى و... - انسان را متوجه مقام والاى آن بزرگواران مى‌كند و جذبه و كشش خاصى نسبت به آن فرزانگان در روح انسان، حاكم مى‌شود.

دوم. مطالعه و تفكّر در سخنان ايشان؛

اسلام تفكر را موجب بصيرت (الحياه، ج ۱، ص ۸، ح‌۳)، دعوت كننده به عمل نيك (همان، ح ۹)، پديد آورنده نور (همان، ص ۴۹، ح ۱۸)، نشانه حيات و زنده بودن قلب بصير مى‌داند(همان، ص ۴۸، ح ۵).

مطالعه و تفكّر در آثار فكرى امامان، هر چند كار مشكلى به نظر مى‌رسد؛ ولى بسيار سودمند است. اين امر علاوه بر آن كه باعث شناخت شخصيت آن بزرگواران و ايجاد محبت آنان در دل مى‌شود؛ سرمايه بزرگى براى روح بشر به شمار مى‌رود. همان طور كه فراگيرى فصول يك كتاب، بايد با تحقيق و دقت كامل و رجوع به استاد و... قرين باشد؛ مطالعه و انديشه و تفكر در آثار ائمه(ع) نيز، بايد با استفاده از استادان فن و مراجعه به كتاب‌هايى كه در شرح سخنان آنان به رشته تحرير درآمده، همراه باشد.

سوم. شناخت خدا:

اگر ما خداوند و صفات و اسماى او را به طور حقيقى بشناسيم، مى‌توانيم انسان‌هاى كامل راستين (امامان) را نيز بشناسيم؛ زيرا آنان آينه تمام‌نماى صفات جمال و جلال حضرت حق‌اند و در تسميه به اسماى الهى، از تمامى موجودات عالم امكان برترند. بر اين اساس، با شناخت خدا و صفات او، مى‌توانيم به اوصاف و ويژگى‌هاى امامان نيز واقف گرديم. شايد دعايى كه سفارش شده در زمان غيبت بعد از نماز زياد خوانده شود، ناظر به همين حقيقت باشد:

«اللهم عرفنى نفسك فانك ان لم تعرفنى نفسك لم اعرف رسولك اللهم عرفنى رسولك فانك ان لم تعرفنى رسولك لم اعرف حجتك اللهم عرفنى حجتك فانك ان لم تعرفنى حجتك ضللت عن دينى؛ خداوندا! خود را به من بشناسان كه اگر خود را به من نشناسانى پيغمبر را نمى‌شناسم؛ خدايا! پيغمبرت را به من بشناسان كه اگر به پيامبر معرفت پيدا نكنم، نمى‌توانم امامم را بشناسم؛ خدايا! حجت و امامت را به من بشناسان كه اگر امام را نشناسم، در دين خود گمراهم» (مفاتيح‌الجنان، دعا در غيبت امام زمان(عج)).

اى مشير ما تو اندر خير و شر   از اشارت‌هاست دلمان بى‌خبر
اى «يرانا لانراه» روز و شب‌   چشم بند ما شده ديد سبب‌
چشم من از چشم‌ها بگزيده شد   تا كه در شب آفتابم ديده شد
لطف معروف تو بود آن اى بهى‌   پس كمال البر فى اتمامه‌
يارب! «اتمم نور نافى الساهره   واشجنا من مفضحات قاهره»
يار شب را روز مهجورى مده‌   جان قربت ديده را دورى مده‌
بعد تو مرگ است با درد و نكال‌   خاصه بعدى كه بود بعد الوصال‌
آن كه ديده‌ستت مكن ناديده‌اش‌   آب زن بر سبزه باليده ‌اش

(مثنوى، دفتر ۶، ابيات ۲۸۸۸ - ۲۸۹۸)


ادامه مطلب
[ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۳۸:۰۱ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

چكيده
وجود امام مهدي (عج) به عنوان قائم اهل البيت حتما داراي غيبتي مي باشند كه اين غيبت نه به معناي نبود حضرت و يا در خواب بودن او بلكه به معناي ظاهر نبودن وعدم دسترسي آسان به ايشان مي باشد هرچند كه در روايات ما دلايلي براي غيبت گفته شده است اما اين غيبت سري از اسرار الهي مي باشدكه بعد از ظهور امام مهدي(عج) روشن خواهد شد.

كليدواژه
امام مهدي (عج)، غيبت، امامت، ظهور.

مقدمه
قال أبو عبد اللّه (ع) قال رسول اللّه (ص) : « من مات‏ و هو لا يعرف إمام‏ زمانه‏ مات ميته جاهليه » (عاملي،1425ق: 1/153)
امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل ميكند كه ايشان فرمودند: هركس درحالي بميرد كه امام زمانش را نشناخته باشدبه مرگ جاهليت از دنيا رفته است.
بحث ازامام مهدي (عج) نه مختص به زمان ما يا عصر خاصي باشد بلكه همزمان با عصر رسول خدا(ع) بحث از وجود مهدي موعود (عج) مطرح بوده است وتا زمان ما ادامه دارد و در همه عصرها مطالب متنوع وزيادي در اين زمينه نوشته شده است .يكي از موضوعات مرتبط با امام عصر (عج) بحث از غيبت امام مي باشد.كه بايد به درستي تبيين وفهم شود .ومجال برا بدخواهان وكج فهماني كه غيبت حضرت را به عنوان نبود حضرت ،خواب بودن حضرت و غيره معني ميكنند گرفته شود.
مقاله پيش رو تلاشي است در اين زمينه كه با واكاوي مفهموم غيبت وابعاد آن در روايا ت رسيده از اهل بيت b سعي در تبيين آن داشته اند.


ادامه مطلب
[ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۲۳:۵۲ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

پيامبر اعظم صلوات الله عليه و آله فرمودند هنگامي كه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ظهور كند همه طبقات امت من چنان در رفاه زندگي نمايند كه قبل از وي هيچ بّر و فاجري بدان نرسيده باشند.

 

پيامبر اكرم حضرت محمد صلي الله عليه و آله فرمودند: مهدي از ميان امت من برخاسته شود مدت سلطنت او هفت يا هشت يا نه سال مي‌باشد، همه طبقات امت من در زمان ظهور او چنان در رفاه زندگي نمايند كه قبل از وي هيچ بّر و فاجري بدان نرسيده باشند، آسمان باران رحمت خود را بر آنان مي‌بارد و زمين از روئيدني‌هاي خود چيزي فرو گذار نمي‌كند.

متن حديث:

يكون من امتي المهدي ان قصر عمره فسبع سنين و الافثمان و الافتسع يتنعم امتي في زمانه نعيما لم يتنعموا مثله قطّ البر و الفاجر يرسل السماء عليهم مدراراً و الا تدخر الارض شيئاً من نبات‌ها.

"كشف الغمه - كتاب اربعين حديث في المهدي، حديث ۱"

 

منبع مطلب: باشگاه خبرنگاران جوان

 


ادامه مطلب
[ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۵۲:۲۱ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

وظيفه كلي ما در عصر غيبت نسبت به امام زمان عليه السلام چيست؟

 

امام زمان عليه السلام در بخشي از نامه اي كه به شيخ مفيد ارسال داشته اند نوشته اند: «فليعمل كلّ امرء منكم بما يقرب به من محبّتنا و يتجنّب ما يدنيه من كراهتنا و سخطنا»

 «پس هريك از شما بايد كاري كند كه وي را به محبت و دوستي ما نزديك سازد و از آنچه خوشايند ما نيست و باعث خشم و كراهت ما مي شود دوري كند.»

 

روشن است كه محبت اهل بيت عليهم السلام جنبه شخصي و فردي ندارد بلكه به ملاك خدايي است. زيرا هر گاه اهل بيت عليهم السلام مشاهده كنند كه شيعيان و منتسبان به آنان كارهايي را انجام مي دهند كه مورد رضايت الهي است و نيز از كارهايي كه سخط و غضب خداوند است اجتناب مي كنند خوشحال شده و به آنان مي بالند.

 

در نتيجه بر ما است كه اگر دنبال جلب محبت آقا امام زمان عليه السلام و دوري از غضب آن حضرت هستيم كاري نكنيم كه از ايشان دور شده و از عناياتش محروم گرديم و از طرف ديگر سعي ما بر اين باشد كه اعمال و رفتاري را انجام هيم كه هر چه بيشتر ما را به ايشان نزديك گرداند.
 
منبع مطلب: پورتال انهار

ادامه مطلب
[ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۰۹:۴۳ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

مرحوم سيدمحمدتقي موسوي متوفي 1348 هـ ق در كتاب شريف "مكيال المكارم" به هشتاد مورد از وظايف منتظران اشاره فرموده اند.

ما بطور اختصار به برخي از آنها اشاره مي كنيم.

 

1 ـ دعا براي امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف و خود تا به معرفت حضرتش نائل شويم. ائمه هدي عليهم السلام نيز همواره بر اين مهم تكيه داشته اند.

امام صادق(عليه السلام) دعايي به "زراره" تعليم كرده و مي فرمايند : «... اگر زمان غيبت را درك كردي چنين دعا كن: اللهم عرفني نفسك فإنك إن لم تعرفني نفسك لم أعرف نبيك. اللهم عرفني رسولك فإنك إن لم تعرفني رسولك لم أعرف حجتك. اللهم عرفني حجتك فإنك إن لم تعرفني حجتك ضللت عن ديني»(منتخب الاثر ـ آيت الله صافي گلپايگاني حديث 1 ص 501 ـ به نقل از غيبت نعماني، كافي، كمال الدين) همچنين دعاهاي ديگري كه در كتب ادعيه و ..........

زيارات بدان اشاره شده، خصوصا دعاي معروف «اللهم كن لوليك الحجه ابن الحسن ... » كه بحمدالله در بين جامعه شيعه بسيار معروف و مشهور است.

2 ـ شناخت صفات و سيره امام عليه السلام: بديهي است كه يك عاشق دلباخته امام و يك منتظر حقيقي بايد بداند كه محبوبش از چه صفاتي برخوردار بوده، و چه سيره و روشي را در زندگي و ساير شئونات آن دارد.

در اين راستا، مطالعه آيات و روايات فراواني كه در ارتباط با وجود مقدس حضرت بقيه الله الاعظم عجل الله تعالي فرجه الشريف بيان شده، بسيار سودمند است.

3 ـ رعايت ادب در همه موارد: امامي كه واجب الاطاعه و حجت خدا بر تمامي اهل زمين است، نامش محترم و يادش بسيار گرامي است. او پيشواي همه و چشم بيناي خدا در بين مخلوقات اوست. روزي اهل زمين به يمن وجود اوست و هر كس كه به مرتبه اي از مراتب كمال مي رسد از پرتو عنايات حضرت حق است كه از مسير امامت به ما رسيده است.

4 ـ عشق و علاقه نسبت به حضرت: مرحوم سيدعبدالكريم كفاش، هفته اي يك مرتبه به محضر آن حضرت مشرف مي شد. او در ري در جوار حضرت عبدالعظيم حسني مي زيست. در يكي از تشرفاتش، حضرت از او مي پرسند: سيدعبدالكريم! اگر ما را نبيني چه خواهد شد؟ پاسخ مي دهد: آقا حتما مي ميرم. حضرت در پاسخ فرمودند: «اگر چنين نبودي ما را نمي ديدي» (مشعل هدايت ج 2 ص 129 ـ مبحث امكان تشرف ـ از استاد حاج شيخ حسين گنجي)

5 ـ علاقه مند كردن ديگران به امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف: طبيعي است كه هر كس به چيزي علاقمند باشد درصدد تبليغ و ترويج آن برآمده و آنرا به ديگران معرفي خواهد كرد، چه رسد به اينكه وجود مقدس خاتم الاوصيا عجل الله تعالي فرجه الشريف باشد.


ادامه مطلب
[ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۶:۱۰:۴۷ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

زندگي نامه امام زمان

با سلام خدمت دوستان. در اين پشت سعي داريم زندگي نامه امام زمان (عج) به شكل كامل براي شما عزيزان بيان كنيم.

 

سال تولد حضرت مهدي (عج)

امام زمان (عج)، امام دوازدهم و آخرين امام شيعيان در ۱۵ ماه شعبان ۲۵۵ ه.ق، علي رغم مراقبت هاي ويژه مأموران حكومت عباسي، در خانه امام عسكري عليه السلام چشم به جهان گشودند. تولد مخفيانه آن حضرت بي شباهت به تولد حضرت موسي عليه السلام و حضرت ابراهيم خليل عليه السلام نيست.

 

كنيه و نام امام زمان (عج)

نام: محمد بن الحسن

كنيه: ابوالقاسم

امام زمان حضرت مهدي (عج) هم نام و هم كنيه حضرت پيامبر اكرم(ص) است. در روايات آمده است كه شايسته نيست آن حضرت را با نام و كنيه، اسم ببرند تا آن گاه كه خداوند به ظهورش زمين را مزيّن و دولتش را ظاهر گرداند.

 

القاب امام زمان (عج)

مهدى, خاتم, منتظر, حجت, صاحب الامر, صاحب الزمان, قائم, خلف صالح, بقيّه اللّه, منتقم, وارث, موعود, خاتم الاوصياء, داعي, باسط, تمام, غائب, مأمول, ناطق, نور آل محمد(ص)

شيعيان در دوران غيبت صغرى ايشان را «ناحيه مقدسه» لقب داده بودند. در برخى منابع بيش از ۱۸۰ لقب براى امام زمان(ع) بيان شده است.


ادامه مطلب
[ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۰۵:۵۳ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]

نفع بردن از من در زمان غيبتم مانند نفع بردن از خورشيد هنگام پنهان شدنش در پشت ابرهاست و همانا من ايمني بخش اهل زمين هستم ، همچنانكه ستارگان ايمني بخش اهل آسمانند .



(بحار الأنوار ، ج 53، ص 181.)
تصرف كردن در مال ديگري بدون اجازه صاحبش جايز نيست .

(وسائل الشيعة ، ج 17، ص 309.)
من ذخيره خدا در روي زمين و انتقام گيرنده از دشمنان او هستم .

(تفسير نور الثقلين ، ج 2 ، ص 392.)
ملعون است ، ملعون است كسي كه نماز مغربش را به تأخير بيندازد ، تا زماني كه ستارگان آسمان پديدار شوند .

(بحار الأنوار ، ج 52، ص 15.)
هيچ چيز مانند نماز بيني شيطان را به خاك نمي مالد ، پس نماز بگزار و بيني شيطان را به خاك بمال .

(بحار الأنوار ، ج 53، ص 182.)
ملعون است ، ملعون است ، كسي كه نماز صبحش را به تأخير بيندارد ، تا زماني كه ستارگان آسمان محو شوند .

(بحار الأنوار ، ج 52، ص 16.)
هر يك از پدرانم بيعت يكي از طاغوتهاي زمان به گردنشان بود ، ولي من در حالي قيام خواهم كرد كه بيعت هيچ طاغوتي به گردنم نباشد .

(بحار الأنوار ، ج 53، ص 181.)
من آخرين جانشين پيامبر هستم ، و به وسيله من است كه خداوند بال را از خاندان و شيعيانم دور مي سازد.

(بحار الأنوار ، ج 52، ص 30.)
هر كس در اجراي اوامر خداوند كوشا باشد ، خدا نيز وي را در دستيابي به حاجتش ياري مي كند .

(بحار الأنوار ، ج 51، ص 331.)
سنت تخلف ناپذير خداوند بر اين است كه حق را به فرجام برساند و باطل را . نابود كند ، و او بر آنچه بيان نمودم گواه است .


ادامه مطلب
[ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۱۵:۱۷ ] [ احمد سعادت ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ]
درباره وبلاگ

هر آنچه درباره امام دوازدهم، امام زمان موعودمان بايد بدانيم. اميدوارم خداوند توفيق همراهي با امام عصرمان را به همه ما عطا كند.
آرشيو مطالب
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
آمار وبلاگ
امروز : 60
دیروز : 79
افراد آنلاین : 1
همه : 368